Archive for August, 2010

Vakantie Scandinavië 2010

Tuesday, August 31st, 2010

Het is inmiddels al weer even geleden, maar ik ben dit jaar ook nog op vakantie geweest samen met Dirk en Bobby. Daar moet ik natuurlijk nog even een verhaaltje over schrijven; bij deze. Niet mijn beste staaltje taalkunst, maar het beschrijft de vakantie vrij gedetailleerd.

We hadden het plan om naar Scandinavië te gaan voor 3 weken. We wilden er rondreizen en gaan kamperen en hebben daartoe een grote auto aangeschaft, speciaal voor de vakantie (binnenkort wellicht te koop). Daarnaast hebben we ook een grote tent aangeschaft.

Toen Bobby op de dag voor vertrek met onze Volvo van zijn werk terugkwam begaf de auto het plotseling. Daar baalden we van! Maar gelukkig kende Bobby nog een automonteur die het de volgende dag kon repareren. Na een dagje uitstel konden we dan toch op zondag vertrekken.

De eerste avond van onze vakantie waren we al in Zweden. We hadden in Duitsland nog blikken bier gekocht en zijn daarna door Denemarken direct naar Helsingborg (Zweden) gegaan. Laat in de avond moesten we toen nog een plaats vinden om te slapen. Gelukkig vonden we een camping in de buurt met blokhutten; er was nog één hut vrij.

De volgende dag vertrokken we weer richting het noorden. Maar helaas strandden we in Göteborg met autopech. De auto startte niet en we hebben de ANWB maar gebeld. Toen 2 uur later de Zweedse monteur (Robin heette hij) aankwam keek die naar de motor en bij de 2e poging startte de auto weer. Hij zei dat de auto een beetje “Swedish love” nodig had. Hij had zelf ook zo’n auto. We konden na deze vertraging gelukkig weer verder, maar we moesten de auto wel na laten kijken bij een garage. Dat was echter niet zo eenvoudig; de garages hadden minimale bezetting en veel drukte.

Overigens hadden we wel nog een beetje geluk bij een ongeluk, want na een heerlijke maaltijd bij Mr. Johansson (of niet Bobby en Dirk?) zag ik in de budgetbak van de lokale electronicaboer precies het onderdeel dat ik nodig had voor mijn TomTom. Daar hebben we nog de hele vakantie profijt van gehad.

Na een avondje doorrijden en nog in de auto slapen (niet handig met z’n 3en en een hoop spullen) konden we flink wat kilometers maken. De volgende dag gingen we voorbij de poolcirkel en werd het ‘s nachts totaal niet meer donker! Dat is toch wel even wennen. Die avond kwamen we tot het plaatsje Jokkmokk, alwaar we geheel per toeval een camping vonden met een Nederlandse eigenaar. Dat kwam perfect uit, want daar konden we mooi de halve finale van het WK voetbal kijken met een groepje Nederlanders. Na de wedstrijd hebben we er dan ook nog een mooi feestje van gemaakt met bier en “stoeverschoeven”.

De volgende dag zijn we naar een museum geweest waar de levenswijze en historie van de Sami, een soort Scandinavische indianen (haha), centraal stonden. Op zich best interessant, maar heel indrukwekkend was het nou ook weer niet. In de middag hebben we een boot van de campingeigenaar geleend en zijn we het plaatselijke meer op gevaren. Dat was wel heel relaxed en het uitzicht was ook erg mooi. Dirk heeft hier voor het eerst geprobeerd om te vliegvissen. Hij heeft zijn techniek een beetje kunnen oefenen, maar helaas niets gevangen.

Die avond zijn we in het lokale Café Gasskas geweest om de wedstrijd tussen Duitsland en Spanje te bekijken. Ik was de BOB, omdat mijn voet nogal dik was vanwege een muggenbeet (voor sommige muggen ben ik allergisch) en ik dus niet helemaal naar het dorp wou lopen. Bobby en Dirk hadden het liefst Duitsland zien winnen en daarom had Bobby een Duitse vlag meegenomen. De meeste cafébezoekers waren voor Spanje, maar het was wel erg gezellig. Toen we vertelden dat we naar de Noordkaap gingen zei een dronken oudere vrouw dat we ons daar wel zouden verhangen (hebben we toch maar niet gedaan). Er was ook een zatlap die na afloop van de wedstrijd over de aankomende finale zei: “What happened??!… Nothing happened!!!”. Ik denk dat hij ons wou geruststellen over die wedstrijd, maar we zullen het nooit weten.

De volgende dag zijn we in een ruk doorgereden naar de Noordkaap. Een stukje Finland pakten we onderweg nog mee (veel rendieren op de weg daar). In die regio werd het landschap behoorlijk ruig en erg mooi. We kwamen pas laat aan en probeerden toen een hotel te regelen, maar dat was veel te duur. Dus toen hebben we nog maar een nachtje in de auto geslapen (dat zou ook de laatste keer worden dat we dat deden, want het was niet best).

De volgende dag zijn we een camping gaan zoeken. We kwamen uit op de meest noordelijke camping ter wereld (naar hun eigen zeggen). De vriendelijke man achter de balie was getrouwd met een Nederlandse. Na het inchecken zijn we een wandeltocht gaan maken naar het meest noordelijke puntje van Europa. Dat was echt heel erg mooi. De tocht is 9 kilometer heen en dezelfde afstand terug. In het begin was het erg mistig, maar het klaarde heel mooi op. Aan het einde hadden we een mooi uitzicht op de Noordkaap zelf; er hing een dikke mist aan de top, dus de mensen daar hebben juist weinig kunnen zien. Door de afstand en het verrassend zware laatste stuk bleek de tocht wel een uitdaging voor onze conditie. Na afloop was ik behoorlijk kapot. Gelukkig had ik goede wandelschoenen. Het was de moeite meer dan waard en als aandenken hebben we ieder een “Diplom”.

In de avond hebben we nog heerlijk rendiervlees gegeten en de volgende dag zijn we weer in zuidelijke richting vertrokken. We hadden nog een lange weg te gaan en de weg langs de kust naar het zuiden van Noorwegen was erg mooi, maar ook erg langzaam. Met alle bochten, tunnels, klimmen en afdalen schoot het bepaald niet op. Maar het was leuk om er te rijden en de omgeving was erg mooi.

Na een overnachting op een camping waar behalve wij eigenlijk alleen maar Noren zaten zijn we doorgereden naar Tromsø. Dat is een erg mooie stad. We zijn net buiten de stad naar een camping gegaan waar we dan eindelijk onze tent hebben opgezet. Heel erg relaxed naast een riviertje konden we ons daar voorbereiden op de finale van het WK. Het was erg druk in de ruimte waar een groot scherm hing. Er waren vooral veel Britten, maar ook een paar Nederlanders en mensen met andere nationaliteiten. Wederom was het publiek overwegend voor de andere partij, maar het was gelukkig wel gezellig. Ondanks de uitslag hebben we er een mooi feestje van gemaakt. De Engelsman met wie ik heb zitten praten zouden we later nog 2x compleet per toeval tegenkomen (op een pont en bij een oorlogsmonument).

De volgende dag hebben we onze roes uitgeslapen en zijn we met een gondel een berg op gegaan. Daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad. Er lag daarboven ook een beetje sneeuw. De volgende dag hebben we de tent in de regen afgebroken en zijn we weer in zuidelijke richting vertrokken.

Die avond hebben we even de kaart erbij gepakt en zijn we de rest van onze vakantie gaan plannen. We hadden wel gerekend op veel kilometers, maar doordat alles zo gehaast moest konden we eigenlijk nergens echt even rustig van genieten. We hebben toen besloten om aan een stuk door naar Stavanger te rijden. Daarvoor hadden we 3 dagen nodig.

Onderweg kwamen we nog langs een kamp waar nazi’s in WOII gevangenen aan het werk zetten. We hebben even rondgekeken bij het museum, maar konden geen gids vinden. Maar het was wel een indrukwekkende korte stop. Op de terugweg stopten we bij een monument waar we de eerder genoemde Engelsman tegenkwamen. Die gaf ons nog als tip om even verderop een Joegoslavische en een Duitse begraafplaats te bezoeken. Dat was ook erg indrukwekkend. Bij de Duitse begraafplaats waren een groepje Duitse soldaten aanwezig die de boel onderhielden.

Een lekker biertje in de lobby van een hotel ging er die avond wel in. We hadden een hutje vlakbij het hotel (hoorde erbij). Het weer begon een beetje op te klaren, zodat we die nacht de tent een beetje te drogen konden leggen (en dat was maar goed ook!).

En toen was het alweer donderdag. Op die dag zijn we voorbij Trondheim gescheurd en hadden we nog een stop in een druk toeristisch plaatsje dat ongetwijfeld leuk is om te bezoeken als er sneeuw ligt. Flink kilometers maken was het die dag. Maar door de prachtige omgeving was het daar ook echt geen straf. Wat een mooi land zeg.

Het einde van onze vakantie kwam toen al akelig dichtbij, al wisten we dat zelf nog niet. Op vrijdag maakten we nog een flinke sprint om Stavanger te bereiken. We reden door een steeds ruiger wordend landschap. Een van de sights was een diep dal waarin 2 watervallen op hetzelfde punt uitkwamen. We zagen ook nog een cruiseschip waarvan we ons niet konden voorstellen dat die ver kon komen, want er leek niet echt een opening naar zee te zijn bij het water waar de boot in lag.

Vroeg in de avond maakten we even een stop zodat er gerookt kon worden. Maar toen we weer weg wilden rijden startte de auto niet meer. Een tijdje wachten en het opnieuw proberen mocht ook niet meer baten. De ANWB stuurde een sleepdienst en de man van de sleepdienst was nog zo vriendelijk om iemand bij de garage er nog snel naar te laten kijken ‘s avonds (anders hadden we sowieso tot maandag moeten wachten).

Aangekomen bij de garage is de auto op de brug gezet. De monteur tikte een paar keer tegen een onderdeel en de auto startte weer; ongelooflijk! We moesten de auto wel zo snel mogelijk na laten kijken. Dat wilden we in Stavanger maar laten doen, want in het dorpje Etne blijven leek ons maar niks. Toen we echter van de pont reden bij Mortavika sloeg de motor opeens af. Die avond werden we dus voor de 2e keer afgesleept. En omdat er geen andere mogelijkheid was zijn we in een duur hotel ingecheckt. Maar… we hadden Stavanger dus wel gehaald!

De volgende dag checkten we in bij een jeugdhostel. We hadden voor 2 dagen afgerekend, wat echt een grote fout bleek; het was helemaal niet zo handig gelegen en erg saai. Maar vooral alle onzekerheid over hoe en wanneer we naar huis zouden gaan knaagde een beetje. Gelukkig kregen we die dag al wel een vervangende auto zodat we in de regio nog een beetje mobiel waren.

Op zondag konden we dan ook nog mooi een uitstapje maken naar de preekstoel. Dat was ook de belangrijkste reden om die regio te bezoeken. Een mooie en afwisselende wandeltocht ging eraan vooraf, maar het is wel een stuk drukker dan bij onze wandeltocht bij de Noordkaap. Toen ik over de rand van de preekstoel een foto maakte had ik niet in de gaten dat ik in een plas water ging liggen, waardoor mijn broek bij mijn kruis nogal nat werd (echt waar, daar lag het aan).

Maandag en dinsdag hebben we een beetje rondgekeken in Stavanger en zijn we een keer goed uit eten gegaan. En ook een terrasje pakken was erg relaxed. Maar de sfeer was toch een beetje bedrukt, omdat het regelen van vervangend vervoer om naar huis te kunnen zo moeizaam ging. Eerst moest namelijk vastgesteld worden dat de auto niet op tijd gerepareerd kon worden (maar daar had de garage geen tijd voor) en toen kreeg men het niet voor elkaar om snel een internationale huurauto te regelen. Uiteindelijk hebben we dinsdag bij de ANWB aangegeven dat we ook wel met het vliegtuig wilden gaan en toen was het ook snel geregeld. Woensdagochtend heeft de KLM ons naar schiphol gebracht waar ons pap ons heeft opgehaald (nog bedankt pap!).

Thuisgekomen heb ik nog mooi iets van de Vierdaagse mee kunnen krijgen. Onze auto is inmiddels ook weer in Nederland en de brandstofpomp, die kapot was, is vervangen.

Al met al was het een erg leuke vakantie, met een iets minder leuk staartje. Maar het was weer een nieuwe ervaring en altijd nog een goed kroegverhaal, toch?

Even nog wat leuke details:

• Ons favoriete nummer in de auto was I’m On A Boat. Dat werd toevallig in een geripte show van NSB Radio (heeft niets met de vroegere Nederlandse NSB te maken) gedraaid, met een hilarische DJ (“Menny menny menny frieeeeends…”).
  • Ons favoriete douchenummer (wel gescheiden douchen uiteraard) kwam van de Hot Rod soundtrack, welke verreweg de meest gedraaide CD was onderweg; A Gringo Like Me.
  • Diepgaande filosofische discussies over o.a. existentiële vraagstukken waren aan Bobby niet besteed.
  • Meest sexy dame; serveerster op het terras in Stavanger.
  • Meest huwbare dame (volgens die andere jongens); in het Jokkmokk Tourist Office. Ik denk echter dat ze wat te jong was.
  • We kwamen er pas erg laat in de vakantie achter dat je in Noorwegen na 20:00u in de avond geen bier meer kan kopen in de supermarkt! Heel fijn ook dat we 5 minuten te laat waren.
  • Dit zou weleens mijn langste blogpost ooit kunnen zijn.
  • De ouders van Bobby zijn pas op dezelfde camping in Jokkmokk geweest. Men was ons daar niet vergeten, want met de halve finale was het daar erg gezellig (maar het kan er ook mee te maken hebben dat we bier uitdeelden).
  • We hebben zo’n beetje alles van “De Mannen van de radio” onderweg geluisterd (voorbeeld).
  • Ik heb echt een te gekke blauwe broek.
  • Bobby is een keer flink gevallen toen hij over een natte steen liep.
  • Toen we wachtten tot onze auto voor de tweede keer werd afgesleept baalden we ontzettend, maar hadden we om de een of andere reden toch de grootste lol. Meligheid alom!