Archive for September, 2009

Laatste dagen in Bangkok en thuiskomst

Tuesday, September 29th, 2009

Inmiddels zijn we weer een paar dagen in Nederland en heb ik ook alweer een paar dagen gewerkt. Maar ik heb het laatste deel van de reis nog niet beschreven. Dat doe ik bij deze.

We zijn met de nachtboot teruggegaan naar Surat Thani. Van het reisbureautje op Koh Pangan hadden we begrepen dat de reis tot 7 uur in de ochtend zou duren. Maar het bleek uiteindelijk 7 uur reizen te zijn, waardoor we al om kwart over 4 aankwamen. We waren natuurlijk niet erg uitgeslapen en zijn toen maar naar een hotel gegaan om een paar uurtjes uit te slapen alvorens we naar het vliegveld gingen. De boot was wel een bijzondere ervaring. Het dek waarop we sliepen lag vol met matrasjes naast elkaar en er waren ventilatoren om ons te verkoelen. We sliepen met z’n allen in een grote ruimte.

De dagen in Bangkok hebben we weer doorgebracht in de winkelcentra (met name in de MBK en Siam Discovery Center). ‘s avonds gingen we daar een filmpje kijken of stappen in Khao San Road. We sliepen weer in het Khao San Palace hotel.

1 avond zijn we even in een straat parallel aan Khao San Road gaan kijken. Daar was eigenlijk niet veel te doen. Maar we stuitten op een discotheek die er niet erg indrukwekkend uitzag van buitenaf. We gingen naar binnen en het bleek dat we de enige westerlingen waren in die tent. Er speelde een rockbandje en de bezoekers stonden heel hard in het Thais op de muziek mee te schreeuwen. Aan het einde van de avond deed de band nog 1 nummer in het Engels (waarschijnlijk voor ons, want de rest vond er geen bal aan). Jammer dat het een nummer van Robbie Williams was, maar het was toch wel aardig van ze.

We hebben alledrie bij de winkelcentra wat spullen gekocht: o.a. maatkleding, boeken, souvenirs en t-shirts. De bioscopen zijn er ook geweldig. We hebben in een speciale 3D bioscoop “Final Destination 4″ gekeken. Qua film is het niet erg vernieuwend, maar het was wel erg mooi om in 3D te zien. Ook zijn we naar “District 9″ geweest (helaas waren er geen Gold Class tickets voor die film te koop). Als je van spectaculaire en grappige SciFi zoals bijvoorbeeld Starship Troopers houdt, dan is deze film ook echt een aanrader.

Voor de laatste nacht hebben we een extra luxe hotel gevonden om te verblijven. Het Grande Centre Point Hotel is een groot hotel. Wij verbleven op de 30e verdieping in een “Executive Suite” met een mooi uitzicht over Bangkok. Er was een erg mooi zwembad en de kamer was zeer luxe uitgevoerd. Overigens past mijn huis denk ik wel 10 keer in de lobby.

Hier staan nog wat foto’s van onze kookcursus in Chiang Mai. Foto’s van de laatste paar dagen heb ik zelf niet gemaakt (camera doet het inmiddels weer redelijk), maar ik zal aan Bobby en/of Peter nog wat foto’s vragen om op de site te zetten (ook van het olifantenpark).

Al met al is het een erg leuke en actieve vakantie geweest. De verslagen die ik hier heb geschreven zijn ook een beetje bedoeld voor mezelf om ervoor te zorgen dat ik niet alle leuke details van deze reis  vergeet. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Kan je er geen genoeg van krijgen? Op deze site ga je de komende tijd als het goed is zien wat Roy en Marjan in Azie mee gaan maken.

Deze foto’s zijn nog van onze tijd op de eilanden:

P.S. Dit was geen zuipvakantie.

Koh Pangan

Monday, September 21st, 2009

Na een lange dag reizen per boot + bus + taxi + bus + boot + taxi (in die volgorde) zijn we aangekomen op Koh Pangan (ik heb verschillende spellingen gezien). De eerste avond zijn we meteen helemaal losgegaan met emmers whiskey + cola + geconcentreerde Red Bull. Het was erg gezellig! Lekker langs het strand feesten.

De dag daarna was ik behoorlijk ziek van al die onzin. Ik heb maar even een balansdagje gehouden en ben op bed blijven liggen. Die avond was echter wel de Black Moon Party. Helaas heb ik die dus moeten missen. Bobby en Peter zijn wel geweest, maar zeiden dat er eigenlijk geen bal aan was. Vage Club-muziek en rare figuren die waarschijnlijk wel een paar pilletjes hebben gepakt. Ze zijn maar snel weer teruggegaan naar het strand voor dezelfde opzet als de avond tevoren.

Gisteravond hebben we dat weer gedaan. Inmiddels hebben we de whiskey maar vervangen door wodka. Dat is iets beter te doen. Vanavond vertrekken we met de nachtboot terug naar Surat Thani. Dan kunnen we daar morgen de taxi naar het vliegveld pakken om in de middag naar Bangkok te vliegen voor de laatste paar dagen in Thailand.

Overigens hebben ze hier op Koh Pangan een erg mooi strand. Het is wel erg toeristisch, maar wordt goed schoongehouden. Overdag hebben we hier dan ook veel gezwommen en op het strand gelegen.

In de avonduurtjes kun je hier prima eten en ze hebben overal sport of films aanstaan. Ideaal dus om tijdens het eten even een filmpje te pakken. Zo heb ik hier “Superbad” en “Old School” nog maar eens gekeken.

De foto’s houden jullie nog even tegoed, want de techniek faalt hier even. In dit internetcafe krijg ik de USB stick niet werkend (er staat hier ook een brak USB 1 hubje). Verder is ook mijn fototoestel op dit moment onbruikbaar, want er is een beetje zand in de mechaniek terechtgekomen. De lens schuift niet meer goed in en uit. Misschien kan ik in Bangkok wel een plek vinden waar ze dat kunnen repareren. Erg vervelend mankement… dat heb ik niet erg slim aangepakt.

Kanchanaburi 2 + Koh Phi Phi

Thursday, September 17th, 2009

Het is al weer even geleden dat ik heb geschreven. Er is in de tussentijd ook weer zoveel gebeurd.

De avond in Kanchanaburi na de laatste blogpost was erg gezellig. We hebben een tijdje in een Australische kroeg naar Rugby (Ozzie rules) en motorcross zitten kijken. Daarna gingen we aan de overkant van de straat nog wat pils drinken. We ontmoetten daar een Australier die nogal dronken was.

Zijn kameraad werkte bij de tijger tempel in de buurt en bleef daar over vertellen dat het een “Amaaazing experience” was. Je kunt daar met de tijgers knuffelen en spelen, maar het was volgens hem allemaal wel erg “natural”. Right, whatever… zijn vrouw zat een eindje verder aan de whiskey en donderde samen met wat glaswerk van haar kruk. Toen de Australier haar weg had gebracht en even later weer naar huis wou gaan zat de deur op slot. Hij is toen op een tafel in de kroeg gaan slapen.

De volgende dag zijn we naar de watervallen geweest. In de jungle moesten we een afstand van 2,2 km afleggen. Het voelde echter door alle hoogteverschillen en de hitte als zeker 20 km. Het was wel heel mooi om te zien en je kon er ook overal gaan zwemmen. Fysiek was het behoorlijk zwaar voor mij. Op de terugweg stond ik te trillen op mijn benen toen ik beneden kwam. Ik had met de anderen afgesproken ze te zien bij de 2e waterval, maar ik had niet in de gaten dat ik er op een gegeven moment voorbij was! Ik moest toen toch weer omhoog en toen bleek dat Bobby mij al was gaan zoeken. Het is gelukkig allemaal goed gekomen.

Een dag later zijn we met een taxi naar Bangkok gegaan en zijn we naar Phuket gevlogen. Daar waren we niet erg lang, want we hebben een speedboot naar Koh Phi Phi gecharterd met z’n 3en (de veerdienst vaarde niet meer die dag). Het was wel prijzig, maar we hebben de 12.000 Baht die het kostte toch naar 4.000 Baht (ongeveer 80 EUR) kunnen verlagen. Een uurtje op die speedboot was wel erg vet.

‘s avonds zijn we meteen emmers met sterke drank gaan drinken en hebben we gefeest op het strand met een paar rijke Chileense vrouwen. Ik ben toen ‘s nachts verdwaald in de regen. Gelukkig konden Bobby en Peter mij met een “Search & Rescue” missie terugvinden, want anders had ik waarschijnlijk nog wel een tijdje in de regen moeten wandelen. Bedankt kerels!!!

Gisteren hebben we een rustig dagje gehad. Eerst uitgeslapen en op het strand gehangen (helaas wel veel regen). In de avond zijn we weer op een strandfeest beland en hebben we samen met wat Israelische dames gefeest. Ja, wij zijn ons er een paar zeg!

Vandaag hebben we een boottochtje gemaakt naar een kleiner eiland in de buurt, waar ze veel scenes uit “The Beach” hebben gefilmd. Onderweg konden we aapjes kijken, snorkelen en op het strand lopen. De omgeving is heel erg mooi en hoewel de foto’s best mooi zijn komt het nog niet in de buurt van de werkelijke ervaring.

Vanavond wordt weer een rustig avondje, want morgen moeten we vroeg vertrekken. We gaan dan met de boot naar Krabi en dan door naar Koh Pangang. Daar wordt het waarschijnlijk weer flink feesten. Morgenavond is het dark moon party daar (als ik me niet vergis).

Met z’n 3en verzinnen we hier wel een hoop onzin, want je kan natuurlijk niet de hele vakantie onderhoudende gesprekken hebben met zo’n kleine groep. Een kleine greep:

• De Aziatische vliegende piemelvis
  • We noemen nu ook alles een “Amaaaazing experience” (met Australisch accent)
  • Alles beantwoorden door er een vraag van te maken, bijvoorbeeld: Als je aan mij zou vragen of ik het leuk vind, dan zou ik zeggen “ja”.
  • Naast mosquito repellant lotion is er ook elephant repellant lotion, piemelvis repellant lotion, combine harvester repellant lotion etc…

Chiang Mai 3 + Kanchanaburi

Sunday, September 13th, 2009

We pikken het verhaal gewoon weer op. Overigens zullen de foto’s van het olifantenpark later komen, want ik had toen mijn camera niet. Bobby heeft er wel foto’s van.

De Thaise kookcursus was erg leuk. We hebben gezellig met een goed Engels sprekende kok een aantal gerechten gemaakt. Hij legde ook uit welke ingredienten je nodig hebt en de recepten + bereidingswijze kregen we in een kookboekje mee.

De dag erna zijn we teruggevlogen naar Bangkok. We hebben overigens nog een extra binnenlandse vlucht geboekt naar de eilanden toe (in totaal nu 3 binnenlandse vluchten). Vanuit Bangkok zijn we direct met een taxi vertrokken naar Kanchanaburi. Daar kwamen we ‘s avonds aan. We hebben toen een paar biertjes gepakt bij een retro bar (een aantal Volkswagen busjes en ouderwetse aankleding).

Vandaag hebben we weer een paar scooters gehuurd en zijn we door en om Kanchanaburi gaan crossen. We zijn over de beroemde “Bridge over the river Kwai” gelopen en we hebben 2 musea bezocht over de tweede wereldoorlog in deze regio. Erg interessant, temeer omdat er veel Britten en Nederlanders bij betrokken waren.

Waarschijnlijk is die geschiedenis in Nederland niet zo bekend omdat we in die tijd natuurlijk andere zaken aan ons hoofd hadden (de bezetting door de nazi’s). We zijn ook nog bij een begraafplaats geweest voor PoW’s (Prisoners of War). Daar liggen ook behoorlijk wat Nederlanders.

Tenslotte zijn we nog naar een tempel gereden met de scooters. Dat was best een eindje weg. We moesten daar eerst een flinke trap beklimmen, waarna we door een vriendelijke Thai door een grot geleid werden. Dat was allemaal erg mooi, maar wel behoorlijk krap.

Toen we weg wilden gaan begon het opeens ontzettend hard te regenen. Het heeft eigenlijk nog maar een paar keer flink geregend, maar deze keer was het wel heel erg en was het ook niet zomaar even afgelopen. Ik heb m’n poncho aangedaan en de andere jongens hebben hun rugzakken beschermd met een hoes. Toen zijn we toch maar vertrokken met de scooters. Best een leuke ervaring, want de regen is behoorlijk warm en dus slechts een beetje vervelend. Door de plassen rijden is best leuk!

Morgen gaan we naar een natuurpark met watervallen. Jullie horen het wel…

Chiang Mai 2

Friday, September 11th, 2009

We zijn weer wat daagjes verder. 2 dagen terug hebben we ‘s middags op scooters de stad Chiang Mai een beetje bekeken. Het was wel even wennen, want ik had nog niet eerder op een scooter gereden.

Peter had de eerste scooter gehuurd en daarop heb ik even geoefend in de straat. Dat ging nogal houterig en vooral het schakelen was best lastig. Bobby zag het niet zo zitten. Ik heb vervolgens ook een scooter gehuurd en dat bleek een automaat te zijn! Ideaal voor een beginner. Daarop heeft Bobby later ook nog een tijdje buiten de stad gereden. Met de 2 scooters konden we mooi met z’n 3en de buurt verkennen.

‘s avonds hebben we er maar een rustig avondje van gemaakt. Althans, dat was de bedoeling. We moesten de volgende dag om half 7/7 uur opstaan om naar het Elephant Nature Park te gaan. We dronken 2 Corona’s en wilden toen gaan. Maar toen kwamen een paar Belgen vragen of we bierspellen met ze wilden doen. Dat konden wij, trots als wij zijn, natuurlijk niet laten schieten. Het werd uiteindelijk zo ongeveer half 3.

De volgende dag waren we bepaald niet fris. We zijn een stuk naar het noorden gereist om het Elephant Nature Park te bezoeken. We mochten de olifanten voeren en wassen. Er werd ook veel informatie gegeven over hoe de olifanten worden behandeld in het park. Het verhaal van de oprichtster van het park is wel erg indrukwekkend. Er werd ook veel verteld over hoe olifanten in Thailand veel voor toerisme worden gebruikt en hoe ze worden behandeld. Dat gaat er vrij ernstig aan toe.

Gisteravond hadden we dan toch eindelijk een rustige avond. Er is maar 1 pils p.p. in gegaan. Dat moest ook wel, want vanochtend moesten we vroeg opstaan om te gaan raften.

Zojuist hebben we geraft. Dat was erg gaaf! Een heel stuk lomper dan in Turkije destijds. Maar ze hadden de veiligheid goed in de gaten gehouden. Ik werd op 1 punt wel bijna de boot uit geslingerd (volgens mij probeerde de gids dat met opzet voor mekaar te krijgen). Ook wel grappig was dat ze de boten aan het einde bovenop een pickup truck laadden en wij eronder moesten gaan zitten om terug naar de taxi te gaan.

Zometeen gaan we naar een Thaise kookcursus. Ik ben benieuwd.

De foto’s moeten nog maar even wachten, want FTP werkt hier erg slecht op het moment.

Phitsanulok en Chiang Mai

Wednesday, September 9th, 2009

Na nog een redelijk wilde avond in Bangkok zijn we met de trein vertrokken naar het noorden. In Bangkok zijn we naar een plek geweest waar behoorlijk wat westerse kerels met Thaise vrouwtjes een drankje aan het nuttigen waren. We werden zo’n beetje overal naar binnen getrokken. Gelukkig vonden we toen een volkswagen busje dat ook als cocktailbar fungeerde (zonder hoertjes) en daar hebben we nog een tijdje rondgehangen. Peter had de cocktail “Gay Power” besteld.

We zijn naar Phitsanulok geweest (de eerder bedoelde plaats). Dat was echt een stadje waar bijna geen westerse mensen te bekennen zijn. Er was dan ook eigenlijk niet zoveel te doen. We hebben wat tempels bezocht en konden niet echt leuke kroegjes ontdekken. Toen zijn we maar op straat een biertje gaan drinken.

We werden opgemerkt door een fietstaxi en binnen no time was het plan gemaakt: we hebben ieder in een fietstaxi een ritje gemaakt. Dat was wel erg lachen. Vooral omdat het ontzettend hard begon te regenen. De taxichauffeurs hingen een zeiltje voor ons, zodat we niet nat werden. Zelf waren ze compleet doorweekt (hehehe, gemeen he). Daarna hebben we toch nog een kroegje  gevonden om even te relaxen. We hebben verder maar geen excursies gedaan, want we wilden liever naar Chiang Mai.

Een dagje later hebben we meteen maar de treinreis doorgezet naar Chiang Mai. Gisteravond kwamen we aan na een 7 uur durende treinreis (naar Phitsanulok was 5 uur). Ook hier wist Peter een mooi hotel te zitten. Ditmaal een beetje achteraf en wat kleiner, maar wederom met een zwembad. Erg relaxed hier.

We zijn gisteravond ook nog even de stad in geweest voor een pilsje. Daar hebben we een stel uit Den Bosch ontmoet (Rob en Marieke) waarmee we nog even doorgegaan zijn. Rob zat in zijn studententijd veel bij studentenvereniging Plato in Tilburg (misschien dat Jaap ‘m kent). Het was in ieder geval weer een dolle boel.

Overigens zijn de onsmakelijke foto’s van poep bedoeld om de staat van mijn spijsvertering te kunnen volgen en kenbaar te maken aan de rest van de wereld. De eerste drol hebben we Johnny genoemd en ik was best trots dat ik na een aantal dagen nog zo’n stevige flinke joekel kon produceren. Johnny 2 zit in de hierna volgende fotoserie en is al aanzienlijk minder indrukwekkend.

De plannen voor de komende dagen zijn nu als volgt. Straks gaan we nog wat tempels bezoeken. Morgen gaan we naar een olifantenpark. Overmorgen gaan we waarschijnlijk een kookcursus volgen (mogelijk ook nog wat andere activiteiten) en de dag daarna (12 sept.) hebben we een vlucht terug naar Bangkok om door te reizen naar Kanchanaburi (ik hoop dat ik die dingen goed spel).

(T)hai

Sunday, September 6th, 2009

Peter, Bobby en ik zitten op dit moment in Bangkok, Thailand. Gisterochtend (lokaal) zijn we aangekomen. Het is hier lekker warm. Af en toe een buitje (het is regenseizoen).

Toen we aankwamen hadden we behoorlijk last van een jetlag. We zijn direct naar een hotel gaan zoeken, wat niet zo’n opgave bleek te zijn. Peter wist nog een hotel in Khao San Road (Khao San Palace) met een zwembad op het dak. We zitten hier midden in een leuk uitgaansgebied.

We zijn eerst even wat gaan eten en we hebben toen maar vast een pilsje gepakt (0,6L). Dat werden er al snel een stuk of 4, waarna we maar even zijn gaan pitten.

‘s avonds hebben we de draad weer opgepakt en hebben we weer aardig wat biertjes weggetikt. Een irritant Thais vrouwtje probeerde Bobby mee naar haar hotel te krijgen, maar dat heeft hij toch maar afgewezen. Rond half 5 lagen we op bed.

Vandaag hebben we maar even een teinticket geregeld. Morgenvroeg vertrekken we naar een plaatsje halverwege op de route naar Chiang Mai. We hebben de plaats willekeurig geprikt, maar Peter heeft zojuist gezien dat er watervallen in de buurt zijn die wel de moeite waard zijn.

Straks zijn we even naar een gigantisch winkelcentrum geweest en daarna zijn we naar Thai Boxing wedstrijden gaan kijken. Dat laatste was wel leuk om te zien, maar eigenlijk wel een beetje duur (20 EUR pp voor 3e klas plaatsen).

Ik weet niet of ik heel vaak zal posten hier, want internet is hier echt rete-traag. Ik hou jullie op de hoogte en tot ziens.